fredag den 2. august 2013

Syltede skalotteløg

Når der her i sommerperioden er masser af lækre grøntsager til salaten, synes jeg, det kan blive en smule ensformigt ift. smagen. Derfor fandt jeg i en Claus Meyer opskrift en lynhurtigt opskrift på syltede løg. Det er egentlig en helt klassisk opskrift, hvor man sagtens kan skifte mellem forskellige eddiker og sukkerarter.

2 skalotteløg i tynde strimler
2 spsk sukker
2 spsk æblecidereddike
Lidt salt og peber

Bland de tre ting så alt er dækket af væske og lad dem stå mindst 2 timer og trække i køleskabet. Rør evt. lidt rundt undervejs. Simpelt!

Jeg kan dog tilføje, at jeg synes klart det er bedst, hvis man skiller løgenes lag ad, således at der er mulighed for at trække mere smag ind. Desuden bliver de endnu bedre jo længere tid de står - de bliver selvfølgelig også blødere, men den skarpe smag af løg forsvinder med tiden og bliver i stedet erstattet af en blanding af sødme og syre. Jo længere tid de står og trækker, jo mere væske vil saltet trække ud af løgene, og den væske kan man sagtens bruge som dressing til salaten. En anden mulighed er som tilbehør til et tapas / antipasti-bord med ost og pølse eller som lidt surt til forskellige kødretter og rugbrødsmadder. Jeg synes i hvert fald, der er masser af anvendelsesmuligheder til det mad jeg spiser.

Der er ikke noget billede men under de tre kartoffelmadder, kan du se hvordan ovenstående opskrift ser ud. Man kan selvfølgelig også skifte sukker ud med honning og æblecidereddike med hindbæreddike eller balsamisk eddike. Det er masser af muligheder. Jeg er også helt overbevist om, at skalotteløgene kan erstattet af rødløg - i så fald vil jeg i hvert fald give det mindst 4 timer at trække i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar