torsdag den 1. august 2013

Brødcroutoner


De fleste kender at man har brød til overs, som ikke rigtig egner sig til andet end halvkedelig ristet brød. Ikke at der er noget galt med det, for det er ikke helt ved siden med smør, der smelter stille og roligt - men det kan man jo ikke spise hele tiden.

Det er egentlig ikke svært det her, men det løfter lige den knasende effekt ovenpå en salat og i min optik behøver man således ikke have brød til ved siden af pasta-salaten eller hvad man nu spiser.



Skær kanterne i brødet og skær i terninger af 1 x 1 cm. Jeg plejer også at skære skiverne i 1 cm. tykkelse, så det hele nogenlunde passer i størrelse og alle bliver færdige samtidig.





Bland brødterningerne i et fad med olivenolie - mængden er svær, men de skal alle være dækket sådan nogenlunde. Tilføj salt, og lige et ord eller to om salt. Jeg vil klart anbefale noget flagesalt, når det sådan skal drysses hen over noget. Jeg bruger Maldon Seasalt, som jeg synes er helt fantastisk. Jeg bruger det også på alt mad, hvilket nok er lige lovligt voldsomt, men det smager godt! Hvis man bruger alm salt, kan det nogle gange være lidt for voldsomme saltsmag, fordi saltkornene bliver for store og ligeledes kan en dårlig kværn også medføre det. Tilføj desuden et krydderi, hvis du føler for det. Frisk rosmarin eller timian er helt perfekt og giver en god smag, men tørret kan også gå an. Bland det hele godt rundt, så alt er fordelt nogenlunde og sørg for det ligger i et lag - sådan nogenlunde.

Sæt det ovnen ved 200 grader og giv det omkring 20 minutter. Det afhænger dog lidt af hvor tørt brødet er kontra olie osv. Jeg vender dem ca. hver 5 minutter, da de så bliver lidt vendt rundt i olien, saltet og krydderiet, der automatisk ligger i bunden af fadet. Tag dem ud når du synes de har den helt passende knasende croutonlyd og køl dem af inden de bruges som topping på salaten eller andre steder. Der skulle forresten være et billede af det færdige resultat - det har jeg ikke, men oploader en dag i fremtiden, hvor jeg har tørt brød i overskud.

Så blev det alligevel en halvlang blog, selvom det egentlig er noget så simpelt... hmm...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar