mandag den 19. august 2013

Kartoffelsalat

Der skal ikke herske tvivl om, at jeg godt kan lide kartoffelsalat med masser af snask - og en eller anden dag, kommer der selvfølgelig også en opskrift på min mors fantastiske kartoffelsalat herinde. Men denne gang fandt jeg en masse lækre grøntsager, og den blev derfor tvistet en smule til en lidt sundere version.

Jeg har mange gange spist den her kartoffelsalat til grillmad og jeg synes det fungerer ret godt - jeg savner næsten ikke den snaskede (og så alligevel lidt) På billedet nederst har jeg serveret den med en grill-snask sauce - en såkaldt romanesco-sauce af peberfrugt, tomat og mandler - som nok kommer på bloggen imorgen, og den fungerer lige så godt til grillmad som kartoffelsalaten.

Ift. mængder vil jeg lade det helt op til dig selv at vurdere, hvor meget der skal i af de forskellige ting, og jeg er desuden ret sikker på, man kan putte det i, som man har lyst til. Du kan selvfølgelig vælge at lade det hele være råt (selvfølgelig undtagen kartoflerne) men jeg synes det gør mere spændende og interessant fx at dampe ærterne, riste pinjekernerne og koge aspargesene bare lige lidt. Men det er selvfølgelig helt og holdent op til dig selv at vurdere.

Ingredienser

  • Kartofler - skræl og kog dem med salt i god tid, så de kan nå at køle af. Skær i mundrette stykker, når de er kolde
  • Bælg ærterne (eller tag nogen fra fryseren) og damp dem i 3-5 minutter. Der er flere måder, men jeg gør det, at jeg sætter et dørslag over en gryde kogende vand og folder sølvpapir tæt hen over - det fungerer bedst hos mig.
  • Bræk enderne af aspargesene, fyld en gryde med kogende vand og salt og giv dem 30-45 sekunder afhængig af mængden. Køl ned, inden du skærer dem i små stykker. 
  • Gulerødder, spidskål og radiser hakkes i skiver, stykker, etc. 
  • Pinjekerner ristet på panden ved lav varme - det tager lidt tid, men er umagen værd. Du kan også bruge solsikkekerner eller andre favorit-nødder.
  • Skær feta-ost i små tern
  • Bland det hele undtagen pinjekerner i en stor skål, krydr med salt og peber og hæld en dressing hen over. Jeg plejer at køre 3 gange rundt med olivenolie og 1 gang rundt med en eddike - i dette tilfælde en hindbæreddike, men æble eller anden eddike kan helt sikkert også bruges.

Bland det hele godt rundt endnu engang - smag til. Skal den have mere dressing? Mangler kartoflerne salt? Stil på køl indtil spisetid og hæld pinjekernerne over lige inden servering. Velbekomme!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar