søndag den 22. september 2013

Pizza med lilla kartoffel, tallegio-ost og parmaskinke

Pizza har vi vist allesammen prøvet at lave op til flere gange, men denne her gang skulle Katharina og jeg lige prøve noget lidt ekstra-ordinært, så det blev en pizza med lilla kartoffel - som vi fandt på torvet, tallegio-ost og parmaskinke fra en italiensk delikatesse-forretning. Derudover havde vi lidt toppings af frisk rosmarin, chili, frisk hvidløg og revet parmesan. Jeg har ikke skrevet mål eller lignende i denne opskrift, da det hele var meget på gefühl - så køb så meget som du tror du får brug for er nok mit bedste råd. Ellers kan du jo spørge, og jeg kan svare så godt som muligt.


Sådan så pizzaen ud lige inden spisning, men lad os lige skrue tiden lidt tilbage til starten.

Lav en pizzadej og lad den hvile til dobbelt størrelse - ca. 1 time. Opskriften på pizzadej har vi vist allesammen i en kogebog eller to, og jeg bruger altid en ny eller prøver noget andet. Mit bedste råd er dog at bruge rigeligt Tipo 00 hvedemel, hvilket Netto nogle gange ligger inde med, og hvis jeg er i det sunde hjørne kommer der lidt grahamsmel med.

Imens dejen hæver skal ovnen tændes på 250 grader - eller mere hvis du har en superovn. Vi plejer at sætte en rist nederst i ovnen med en bagesten oven på - derved bliver bunden sprød som på en ægte italiensk pizza. Den skal gerne stå en halv times tid inden du skal bage pizzaerne - så er stenen virkelig godt varm. Det er min erfaring at det vigtigste er at få masser af varme nedefra til pizzabagning hvilket er derfor jeg sætter den så langt ned som muligt. Fyldet ovenpå skal nok få masser af varme - der er immervæk 250 grader derinde.

Lav en hurtig tomatsauce af purerede tomater - SuperBrugsen har tilbud på det i denne uge. Tilsæt friske krydderurter (basilikum, oregano, timian, rosmarin) lidt salt, peber, sukker og olivenolie. Bland det sammen, lad det trække en anelse og smag til. Du kan selvfølgelig også lave andre vildere tomatsaucer, der koger ind i flere timer - det havde jeg ikke lige tid til denne gang.


Skræl kartoflerne, vask dem og skræl derefter tynde skiver af kartoflerne. Et godt råd er at at skrælle på den lange side, hvorfor det går hurtigere med at lægge kartoflerne på pizzaen. Jeg snakkede forresten med min kartoffeldame på torvet i Odense, og hun sagde at de lilla kartofler var bedre at bage end mange almindelige, hvilket var årsagen til jeg valgte dem. Du skulle eftersigende holde bedre på formen og have mere bid, og så er det bare fedt med lilla kartofler - det er det bare!



Når dejen har hævet til dobbelt størrelse rulles banditterne ud. Smør derefter et tyndt lag tomatsauce på - jo mere tomatsauce du bruger, jo mere fedtet og blød bliver pizzaen, og det er ikke helt det resultat jeg går efter. Nogle bruger ikke tomatsauce til en kartoffelpizza, men jeg synes at en smule (altså en smule) snask under kartoflerne giver et bedre resultat - ellers kan det godt blive en anelse tørt.
Læg derefter i et tæt lag kartoflerne på pizzaen, og drys med chili, hvidløg og rosmarin. Billedet under her viser hvordan pizzaen ser ud inden ovnen, hvor den får 10-12 minutter. Den skal være sprød i bunden.


Derefter tages pizzaen ud af ovnen hvorefter tallegio-osten lægges i små tern rundt omkring - de smelter efter et minut ligesom lidt parmaskinke ligges (sirligt?) over. Til sidst rives der lidt parmesan på toppen mens en god olivenolie køres rundt engang. I får lige et billede at superpizzaen igen - så god var den nemlig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar