søndag den 2. februar 2014

Frokostsalat med rugbrød, oksefilet, pesto og syltede rødløg

Jeps, du læste rigtigt. En lidt voldsom frokost-ret, men i min verden skal man nogle gange forkæle sig selv, og den her frokost-ret er forkælelse til op over begge ører. Det er selvfølgelig også en mulighed som forret til en rigtig herrefrokost, hvor kødet er i centrum. Smør-ristet rugbrød i bunden, derefter salat og nej det skal ikke være iceberg. Derefter en lækker cremet pesto, toppet med lynstegt oksefilet og syltede rødløg. Sådan ser det ud til sidst, men lad mig lige præsentere det trin for trin.

 

Find en pande frem og varm den godt op - jeg tænker skala 6 ud 9 på komfuret, tilsæt en klat smør og på panden, lad det bruse af og steg derefter rugbrødet på begge sider indtil det er gyldent og sprødt.Læg derefter rugbrødet på et stykke køkkenrulle, der kan suge den sidste væske, så brødet bliver helt sprødt. Man kan selvfølgelig sagtens




Skyl din foretrukne salat - jeg har her valgt hovedsalat, men andre kan også foretrækkes. Riv bladene i stykker og sørg for at der ikke er overskydende vand på dem. Tilsæt derefter din lækre hjemmelavede pesto - ja, der bliver ikke sparet på noget her. Jeg har dog også engang lavet retten med en dressing af bl.a. fed creme fraiche og grov sennep - det fungerer også til dig. Husk det kun er fantasien der sætter grænser.

Tag derefter dit kød frem. skær det i mundrette stykker og krydr med salt og peber- jeg har brugte oksefilet, men du kan selvfølgelig også bruge andre møre udskæringer. Tør din pande af for eventuelle rugbrødsrester, varm panden godt op, tilsæt en klat smør og lidt olie og lynsteg kødet så det får en lækker stegeflade med samtidigt er lyserødt indeni - sådan kan jeg i hvert fald godt lide det.


De syltede rødløg der topper frokost-retten er nogen der ikke lige laves med det samme. De skal nemlig helst stå i køleren et døgns tid inden servering, men de kan dog til nøds bruges samme dag hvis de får lidt trækketid i køleskabet. Opskriften er inspireret af mexikansk kogebog, men jeg har lavet en lille smule om i den.
Skær 2 rødløg i tynde skiver samtidig med at du koger følgende op i en gryde: 2 dl æblecidereddike, 1 dl sukker, 1 spsk salt, 2 laurbærblade og lidt frisk chili. Når blandingen i gryden koger tilsættes rødløgene og de blancheres i 60 sekunder. Sørg for at de fleste rødløg er dækket af væske i de 60 sekunder. Hæld det hele - både rødløg og væske - i et skoldet syltetøjsglas, lad det køle ned i 30 minutter og sæt det derefter i køleskabet.
Løgene er bedst dagen efter (hvor de også får den flotte røde farve), og de kan holde sig omkring en uge i køleskabet, men min erfaring er, at de bliver spist hurtigere. De smager nemlig også godt i forskellige salater og fx på en rugbrødsmad med avocado.

Velbekomme og al credit til frokostretter, der ikke består af tørt rugbrød med kedeligt pålæg.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar