onsdag den 20. marts 2013

Mit køkken-arsenal

Man kan aldrig gå ned på udstyr... heller ikke i køkkenet - det er i hvert fald mit mantra og jeg tror min bedre halvdel er enig i det udsagn. Jeg har alverdens udstyr - dog ikke Brødrene Price-tilstande, for det kan 6 kvadratmeter køkken ikke indeholde, men lidt har også ret. De vigtigste madlavnings-bestanddele er nogle gode knive, spækbrætter, forskellige størrelser gryder, en god pande og træspatler til at røre rundt med. Derudover er der alle mulige andre ting, som en dag nok skal finde vej herind!

Derudover kan man altid i mit (jeg burde nok sige vores) køkken finde følgende ingredienser:
  • Olivenolie og rapsolie - der er nogen, der går vildt meget op i olier. Jeg har to, som jeg bruger når jeg lige har lyst. Der er slet ingen regler for mig her.
  • Parmesanost - det er meget få retter, der bliver dårligere af at rive parmesan over. Derfor er der altid parmesan i køleren til at pifte tingene op. Jeg har vist hørt et sted, at parmesan har en umami-smag - hvad ved jeg... det smager godt på stort set alt!
  • Smør - det siger jeg selv... jeg elsker smør, og det løfter ligesom parmesan de fleste retter.
  • Æblecider-eddike, balsamisk eddike, honning, cayenne-peber - mit helt store fokus i min madlavning er altid at få retten til at smage salt, surt, sødt og stærkt (og så selvfølgelig umami-smagen som parmesanen tilføjer) De her ting bruger jeg næsten dagligt til at justere det der er i gryden - og der bliver smagt til utallige gange.
  • Forskellige rester af vin - når man har stegt løg er det bare godt at tilsætte lidt rød-, hvid- eller portvin og koge det ind til halvdelen - det løfter bare smagen i gryderetten lidt mere.
  • Cremefraiche - går man ned på snaskede ting er det vigtigste cremefraiche, som sammen med olie og noget surt kan redde de kedeligste grøntsager
  • Køleskabet indeholder altid: gulerødder, rødløg (jeg hader de hvide løg), hvidløg, rød peber og spidskål. De ting kan altid i en eller anden kombi give modspil til noget af det andet på tallerkenen.
  • Forskellig købefond - vi har købt et lager af dem fra Fond "du chef", fordi de var på tilbud. Og fordi fond altid giver en bedre sovs, når der laves noget i en gryde! Jeg er pt i mit liv ikke nået til hjemmelavet fond - det kommer jeg måske en dag!
  • Pasteuriseret æggeblommer - jeg er lige nu i en hjemmelavet mayonaise-, aioli-, bearnaise-fase, hvor pasteuriseret æggeblommer indgår. De kan holde sig i lang tid, og er gode, hvis jeg en dag mangler noget dyppelse og har lidt tid i overskud
Ovenstående råvarer er altid i køkkenet - og jeg har taget et lille billede, fordi der skal jo også være lidt til øjnene, der ser.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar