søndag den 12. maj 2013

Saltede mandler

En super nem og simpel opskrift, og den helt perfekte snack til velkomstdrikken eller en del af et kæmpe tapas-bord. Og undskyld mig, men hvad sker der for at de koster en halv bondegård at købe i butikken. Mit råd til det - drop det og lav dem selv!

Opskriften er ret let at gå til, og man kan selvfølgelig bruge andet end mandler, hvis man er helt tosset med andre nødder. Man skal bruge 1 spsk. salt til 100 g mandler/nødder, og så kan man ellers gange op afhængig af hvor meget man ønsker at bruge.

På billedet under kan den opmærksomme læser se, at vi har brugt hasselnødder og mandler - hasselnødder smager okay, men mandler er stadig favoritten. Opskriften her er som jeg lavede dem med mandler og hasselnødder.



Ingredienser:
  • Kogende vand
  • 300 g mandler og hasselnødder
  • 3 spsk salt
Find en stor skål og opløs de 3 spsk salt i lidt af det kogende vand. Rør rundt til alt saltet er opløst og put derefter alle nødderne i skålen. Fyld op med kogende vand så nødderne er dækket, og rør godt rundt. Lad nødderne trækker i vandet 20 minutter, mens du rør rundt 3-4 gange undervejs.

Imens tændes ovnen ved 130 grader - alm. ovn er klart at foretrække.
Hæld vandet fra nødderne gennem en si og lad det dryppe af inden de placerer på bagepapir på bageplade. Sæt dem i midten af ovnen og giv dem 40 minutter i alt. Jeg plejer at vende dem halvvejs.

Når mandler og hasselnødder er taget ud af ovnen, skal de køles ned inden de kan spises. Det plejer at tage en times tid vil jeg tro. Jeg gemmer dem i et lille glas, hvis vi ikke får spist dem inden.

Jeg har forresten tænkt på, om man kan anvende forskellige krydderier, nogen der har nogle erfaringer med det?

4 kommentarer:

  1. Hey Jesper...

    Jeg lavede lige saltede mandler igår på næsten lige som efter din opskrift..!! jeg tænker saltede mandler med lidt chili ellers foreslår de røget paprika i den opskrift jeg plejer at bruge...

    Kram Sandal

    SvarSlet
  2. Hej Sandal

    Chili og røget paprika lyder som gode ideer - hvornår vil du ift. min opskrift tilsætte krydderiet?

    Knus

    SvarSlet
  3. tror jeg ville komme det på efter saltbadet, inden ovnen... Hvad siger du?

    Kram Sandal

    SvarSlet
  4. Det tænker jeg også - så må man vist selv lige vurdere mængden!

    SvarSlet